A 20 mérföldes menetelés – avagy mit tanít(hat) nekünk az 1911-es Déli-sarki expedíció?

2. rész – Egyértelmű teljesítmény-mutatók, mérföldkövek.

Collins és Morten a Tudatosan kiváló: tartós üzleti siker kiszámíthatatlan környezetben című könyvükben elsőként az egyértelmű teljesítmény-mutatókat, mérföldköveket jelölték meg, mint fontos elemét egy jó 20 mérföldes menetelésnek.

Ezek a mérföldkövek olyan részcélok, teendők, feladatok amiket – bármi történjen – a végső cél elérése érdekében naponta megcsinálunk. Ezek a mérföldkövek lehetnek akár pontosan meghatározott célok, teendők, azonban lehet egy alsó és egy felső határral rendelkező zóna, amit produktív kényelmetlenségi zónának hívnak.

“Szükségünk van egy produktív kényelmetlenségi zónára” – állítja Daniel H. Pink. A produktív kényelmetlenségi zóna koncepciója arról szól, hogy ha valami túl kényelmes – azaz a kényelmi zónánkban esik – akkor ezért nem tesszük meg, ha viszont túl kényelmetlen, – azaz nagyon ki kell lépnünk a kényelmi zónánkból, akkor azért nem.

A részcélok, teendők, feladatok meghatározásánál a produktív kényelmetlenségi zóna elvével egyezően egy minimum és egy maximum értéket adjunk meg. A minimum – az, ami kívül esik a komfortzónánkból, és amit akkor is megcsinálunk, elérünk, ha nehezek a körülmények, ha nincs kedvünk, a maximum pedig az, aminél többet akkor sem csinálunk, ha ideálisak a körülmények, ha lenne hozzá kedvünk, energiánk.

Nézzük meg, hogy a fenti elvek hogyan működött 1911-ben a Déli-sarki expedícióban és hogyan használhatjuk saját életükben.

Déli-sarki expedíció:

Amundsen és csapata naponta 5 – 6 órát haladt és átlagosan 15 angol tengeri mérföldet tett meg. Amundsen mégsem időben és távolságban mérte a haladást. A 15 angol tengeri mérföld a földrajzi szélesség egynegyedét jelentette, azaz négy naponta egy földrajzi szélesség elérése és annak jelölése a térképen, hogy egyre közelebb jutnak a végső célhoz nagyon motiválta a csapatot.

Az átlag napi 15 angol tengeri mérföld megtételéhez erőfeszítés és fegyelem kellett, viszont egy olyan következetes egység volt, amit minden körülmények között meg lehetett tenni, akkor is, ha zord volt az időjárás, ha embert, kutyát vagy szánt kellett menteni és akkor sem mentek többet ha ideálisak voltak a körülmények.

Scottnak és csapatának nem volt következetes részcélja. Scott hagyta, hogy az aktuális időjárás befolyásolja a haladásukat. Voltak napok, amikor akár 9 órát is kint voltak, és voltak napok, amikor egyáltalán nem hagyták el a sátraikat, miközben Amundsen kint volt és haladt a célja felé.

Saját életünk:

A saját célunk felé vezető úton általunk megállapított mérföldkövek meghatározzák haladásun ütemét. A minimális erőfeszítéseknek, amelyeket nap mint nap elkötelezetten megteszünk azért, hogy eljussunk oda, ahol lenni szeretnénk elég keménynek kell lennie ahhoz, hogy ideális körülmények között is kihívást jelentsen viszont nem lehet olyan nehéz, hogy – kitartás és fegyelem mellett – ne tegyük meg akkor, amikor nem ideálisak a körülmények, nehéz helyzetben vagyunk, vagy egyszerűen nincs kedvünk.

Ha a célunk egy ideális testsúly elérése és ennek érdekében rendszeres testmozgást iktatunk az életünkbe, akkor lehet, hogy jobb a heti 6 nap, napi 2 órás edzés helyett a heti 5 nap napi minimum 30 maximum 45 perces mozgást választani.

Ha célunk megtanulni egy nyelvet, akkor lehet, hogy jobb ha minden nap egy minimum és maximum időkorláton belül tanulunk és gyakorlunk, mintha belekezdenénk egy intenzív nyelvtanfolyamba.

Ha célunk, hogy a meglévő munkánk mellett kialakítsunk egy másodállást, felépítsünk egy vállalkozást, akkor jobb, ha naponta minimum egy, maximum másfél órát foglalkozunk az ötletünkkel, mintha kampányszerűen akkor dolgozunk rajta, amikor van/lesz időnk (Soha nem lesz!)

J. G Ballard-nak tulajdonítják azt a mondást, miszerint: “Pályafutásom során napi 1000 szót írtam, még akkor is, ha másnapos voltam”

Murphy törvénye” szerint: Soha nem lesz tökéletes nap! Mindig több rossz napod lesz, mint jó!

Ha van célunk, amit el akarunk érni, akkor fegyelmezetten tenni kell érte minden körülmények között, nincs más út!

A 20 mérföldes menetelés 1. rész

A 20 mérföldes menetelés 3. rész


Linkek:

Daniel H. Pink 

Daniel H. Pink könyvei

J. G Barrald

Murphy