A WHO alapelveinek első pontjával összhangban azon dolgozunk, hogy Magyarországon minél több ember minél hosszabb ideig minőségi életet éljen!


Egyedi információt kérek:  registration icon
Fogyasztók/üzlettársak regisztrációja:  contact icon

Amióta a túlsúly foglalkoztatja az embereket (és az orvostudományt) azóta keresik az elhízás okát. Vannak, aki a genetikai magyarázatot próbálnak találni az elhízásra, időnként bejelentve egy újabb gént, amelyet felelőssé lehet tenni az elhízásért. Nemsokára megjelennek a cáfolatok, mondván: „A génjeink az elmúlt száz évben nem változtak, viszont az elhízottak tábora jelentősen megnövekedett". Vannak, akik az elhízás okaként a túlzott kalória bevitel – kevés mozgás kettősét teszik felelőssé és az energiaegyensúly megteremtésében látják a megoldást. Ennek cáfolatára leírják: „minél több energiát használunk el, annál éhesebbek leszünk!” illetve „ ha naponként 20 kalóriával többet viszünk be, és azt zsírszövetben tároljuk, tízévenként kilenc kilót hízunk… A 20 kalória néhány korty üdítő vagy egy-két harapásnyi alma”. Okként jelölik meg a hormonbetegségeket illetve a gyógyszer mellékhatásokat is és még ki tudja hány okot találnak az ezzel foglalkozó szakemberek!

Bármi legyen is az ok, tény: az emberiség nagyobbik része súlyproblémákkal küzd! Ugyan az elhízásra vonatkozó felmérések több módszerrel készülnek (országon belül vagy nemzetközileg, önkéntes elmondásos alapon vagy reprezentatív felméréssel, stb.) de a statisztikák alátámasztják a fenti kijelentést. Magyarországon –  Európában ötödikként – a lakosság közel 54%-a elhízott! Látható az is, hogy az elhízás egyre fiatalabb korban jelenik meg. Az óvodás korú gyerekek 12-16%-a túlsúlyos!

A túlsúly nem csak esztétikai probléma! Számos betegség kialakulásának kockázatát többszörösére növeli. Például a szív- és érrendszeri, a keringési, mozgásszervi, a cukorbetegség valamint a rosszindulatú daganat előfordulásának gyakorisága 3-4 szeresére nő túlsúly esetén!

Ahogy a lehetséges okokra, úgy a lehetséges megoldásokra is sok válasz létezik. Mára a „fogyókúrás” módszerek, diéták tucatjai léteznek és ehhez kapcsolódóan egy egész iparág alakult ki. Az interneten a fogyókúra illetve a fogyás szóra több mint 2 millió találatot kapunk! Megtalálhatóak a sztárdiétáktól kezdve az intenzív fogyást ígérő és a „fogyás erőfeszítés nélkül” hívószavakkal hirdetett módszereken át minden. Mindig van egy-két felkapott fogyókúrás módszer, ami néhány alkalmazónál eredményes is és ezzel csatát nyer a kilók ellen, de ez még nem elég a háború megnyeréséhez!

Létezik egyáltalán megoldás erre a helyzetre? Megnyerhető a „háború” a kilók ellen?

Merészség lenne erre a kérdésre igennel válaszolni! A fogyókúrák – ahogy a megnevezés is tartalmazza – általában időlegesek és átmeneti jellegűek. Ez legjobban az un. „villámdiétáknál” szembetűnő. Néhány hét alatt több tíz kiló testsúlycsökkenést ígérnek, de az azt követő időszakra már nem kínálnak megoldást. A diéták többségénél csak a fogyás a cél, nem rendszerben gondolkodnak sem a test, sem a módszer tekintetében.

Reményt ad a fogyókúrázóknak, hogy az elmúlt évtizedek táplálkozástudományi kutatásaiból egyre több szakember hasonló következtetéseket von le és ezek a következtetések a gyakorlatban is megállják a helyüket! Egyetértenek abban, hogy az elhízásért főként a nyugati étrend tehető felelőssé. Kilóink a helytelen táplálkozás miatt gyűlnek, pontosabban a túlzott szénhidrátot tartalmazó étrend miatt. Ki lehetne emelni élelmiszereket, de nincs értelme egy-egy élelmiszert felelőssé tenni az elhízásért. Táplálkozásunkat komplexen kell megvizsgálni és ebben a rendszerben kell rendet tenni!

Általános alapelvek megfogalmazhatóak:

  • A testsúly karbantartás nem egy-két hónapos „kúra”, hanem egy tudatos életmód!
  • Csapatban, társakkal, egymást segítve könnyebb életmódot váltani!
  • A lehető legnagyobb mértékben tartózkodjunk a magas szénhidrát tartalmú ételektől!
  • Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt!
  • Kerüljük a rejtett cukrokat tartalmazó ételeket, italokat!

Ezekre az általános elvekre építve mindenkinek személyre szabottan kell kialakítania saját testsúly-kontroll életmódját. A fentieket elolvasva lehet, hogy ez bonyolultnak és nehéznek, sőt kivitelezhetetlennek tűnik! Tapasztalataink alapján elmondható, hogy sokkal egyszerűbb, mint amilyennek első pillanatban tűnik.