A WHO alapelveinek első pontjával összhangban azon dolgozunk, hogy Magyarországon minél több ember minél hosszabb ideig minőségi életet éljen!


Egyedi információt kérek:  registration icon
Fogyasztók/üzlettársak regisztrációja:  contact icon

Érzelmi intelligencia EQ 1. rész

Előfordult már az életedben, hogy egy szituáció annyira megérintett érzelmileg, hogy az akár az egész napodra kihatott?

Dühített már fel egy másik ember, akár egy autós, aki eléd vágott vagy egy vásárló, aki a sorban eléd tolakodott? Előfordult, hogy ez az érzés, düh tartósan megmaradt benned? Voltál már olyan helyzetben, amikor valaki – főnököd, munkatársad, barátod – kritizált és védekezni kezdtél vagy akár visszatámadtál?

Érzelmi intelligencia EQ 2. rész

Előző cikkünkben röviden leírtuk az érzelmi reakciók kialakulásáért felelős agyi területeket és azok működését. Ez elmúlt időszakban biztos mindannyian részesei voltunk számtalan olyan helyzetnek, amelyben a saját vagy mások tetteit az érzelmek irányították. Ma, e cikk megírása előtt postai sorban állás alatt részese voltam egy olyan szituációnak, amelyben egy hölgy – felfokozott érzelmi állapotban – minősíthetetlen szavakkal és hangnemben adta tudtára a posta alkalmazottnak, hogy ő el fog késni a munkából, ha az nem igyekszik.

Érzelmi intelligencia EQ 3. rész

Mi az érzelmi intelligencia?

Számos kutató foglalkozik az érzelmi intelligenciával, így az érzelmi intelligencia meghatározása is sokféle. Howard Gardner a Harvard Egyetem Neveléstudományi Intézetének pszichológusa a hagyományos IQ teszt kiterjesztésével egy olyan módszert és tesztet (Spectrum project) fejlesztett ki, amely ahhoz járul hozzá, hogy a gyereket tehetségének legmegfelelőbb pályára segítse, ahol jól érzi magát és kimagaslót nyújthat. Hétféle intelligenciát jelölt ki, amely lefedi az emberi tehetséget. Peter Salovey, a Yale Egyetem pszichológusa Gardner munkásságát felhasználva az alábbi őt fő területét nevezte meg az érzelmi intelligenciának:

Érzelmi intelligencia EQ 4. rész

Az érzelmek felismerése

Érzelmi intelligenciával foglalkozó cikksorozatunk első részében röviden már írtunk arról, hogy melyek az alapvető érzelmek, miként alakulnak ki és milyen élettani változások jellemzik a főbb érzelmeket. Ennek ellenére fontosnak tartjuk, hogy itt ismét szó essen az alapvető – érzelmekhez kapcsolódó – ismeretekről.

Érzelmi intelligencia EQ 5. rész

Mindannyian azt gondoljuk, hogy érzelmeink nyilvánvalóak. Ennek ellenére számtalan esetben történt meg velünk, hogy nem vagy csak későn ismertük fel valódi érzelmeinket. Biztos voltál már olyan helyzetben, amikor az egyik fél heves érzelmi kitörését a másik azzal a kérdéssel próbálja gyengíteni, hogy megkérdezi: „Most mérges vagy?” Mi ilyenkor a válasz? A legritkább esetben az, hogy „Igen, mérges!” Inkább az, hogy „Nem vagyok mérges, csak …”

Érzelmi intelligencia EQ 6. rész

Az emberek nagy része arról panaszkodik, hogy ki van szolgáltatva hangulatának. Tudjuk (és érezzük), hogy az agy szerkezetéből következően nem igen tudjuk befolyásolni, hogy mikor és milyen érzések, érzelmek törjenek ránk. Azt viszont tudjuk irányítani, hogy meddig tartson. Nem az a cél, hogy elkerüljünk minden negatív érzelmet, hanem az, hogy ezek ne söpörjenek el minden kellemeset. A cél az egyensúly, nem az elfojtás, hiszen minden érzelemnek megvan a maga értéke, értelme.

Érzelmi intelligencia EQ 7. rész

Előző cikkünkben a düh és a harag valamint a szorongás és aggódás témakörét boncolgattuk. Van még egy negatív érzelem, amiről fontos írnunk. Ez az érzelem a félelem.